Klasa dziennikarska została utworzona nie tylko po to, aby poszerzyć zakres wiadomości uczniów o współczesnym świecie, pogłębić zdolności rozumienia i definiowania zmiennej rzeczywistości, rozwijać zainteresowania, ale przede wszystkim kształcić umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w dalszej nauce, życiu społecznym i przyszłym życiu zawodowym. Program edukacji medialnej ma za zadanie przybliżyć młodzieży historię mediów na świecie, pozwala poznać i zrozumieć pracę dziennikarza. Dzięki tym zajęciom młodzież udoskonali umiejętność tworzenia własnych artykułów. Będzie mogła swobodnie przekazywać informacje, pogłębiać swoją wiedzę z zakresu języka polskiego, rozszerzać i wzbogacać swoje słownictwo.
Ideą powstania klasy o profilu dziennikarskim jest zapoznanie uczniów z tajnikami warsztatu dziennikarskiego oraz zdobycie przez nich podstawowych umiejętności w zakresie redagowania tekstów prasowych, radiowych i telewizyjnych oraz wykształcenie pożądanych postaw, takich jak: tolerancja, poszanowanie godności i tradycji. Równolegle uczeń ma możliwość zdobywania innych kluczowych dla jego rozwoju umiejętności, zwłaszcza umiejętności docierania do informacji, gromadzenia ich, porządkowania, przetwarzania, a także syntetyzowania wiedzy. Realizacji programu przyświeca również cel wyjaśnienia uczniowi mechanizmów rządzących mass mediami, a także nauczenie go świadomego i krytycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, społecznym i gospodarczym.
Zagadnienia przewidziane w programie nauczania na zajęciach z EM
Klasa I
1. Podstawy komunikowania się.
2. Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji (od książki do przekazów internetowych); najnowsze techniki informacyjne i ich dostępność.
3. Współczesne sposoby porozumiewania się na tle rozwoju cywilizacji.
4. Globalizacja życia. Cywilizacja informacyjna i kulturalna mediów. Media we współczesnym świecie. Pojęcie czwartej władzy. 4. Historia mediów (książki, prasy, radia, telewizji i Internetu).
5. Media publiczne i prywatne - zadania i interesy. Rynkowość mediów i ich społeczne skutki.
6. Polski system medialny - dzienniki, czasopisma, telewizja publiczna i komercyjna, radiofonia publiczna i komercyjna, agencje prasowe.
7. Wpływ mediów na różne aspekty życia. Zagrożenia dla psychicznego i moralnego rozwoju człowieka płynące z mediów. Różne formy uzależnień medialnych.
8. Podstawowe pojęcia oraz problemy dotyczące rodzajów i gatunków dziennikarskich.
9. Warsztat pracy dziennikarza (prasowego, radiowego, telewizyjnego) – zasób podstawowego słownictwa zawodowego, pozyskiwanie informacji.
10. Gatunki informacyjne. Informacja dziennikarska. Wpływ wartościowania na zawartość informacyjną komunikatu prasowego. Rzetelna informacja.
11. Analiza porównawcza wybranej informacji zaczerpniętej z różnych źródeł (z prasy, audycji telewizyjnych lub radiowych). Kryteria wskazujące na rzetelność i obiektywizm tej informacji.
Klasa II
1. Język jako narzędzie komunikacji – skuteczne zastosowanie właściwych środków językowych w ramach poszczególnych gatunków dziennikarskich.
2. Gatunki publicystyczne.
3. Gatunki pograniczne.
4. Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej.
5. Warsztat pracy dziennikarza – techniki drukarskie (rodzaje czcionek, układy graficzne czasopism i dzienników, fotografia).
6. Język reklamy. Reklama w mediach. Reklama - praca metodą projektu - folder reklamowy szkoły.
Klasa III
1. Zagraniczne systemy medialne (Wielka Brytania, USA, Francja, Niemcy, Rosja).
2. Prawo prasowe. Wybór międzynarodowych i polskich przepisów prawa dotyczących mediów.
3. Retoryka i erystyka – mówienie i przekonywanie (dobór odpowiednich środków stylistycznych) .
4. Sztuka negocjacji.
5. Podstawy komunikacji niewerbalnej. Autoprezentacja.
6. Podstawowe zagadnienia public relations. Kampania public relations szkoły – praca metodą projektu.
Nasza twórczość dziennikarska: