01
Zakończenie roku dla maturzystów
 
czytaj

Zapraszamy do Galerii!!!

01
Premiera "Pamiętnika narkomanki"
 
czytaj

Zapraszamy do Galerii!!!

01
Dzień Otwarty 2024
 
czytaj

Zapraszamy do Galerii!!!

01
Dzień Patrona
 
czytaj

Zapraszamy do Galerii!!!

01
Spotkanie z Mikserem
 
czytaj

Zapraszamy do Galerii!!!

Klasa dziennikarska
Klasa dziennikarska została utworzona nie tylko po to, aby poszerzyć zakres wiadomości uczniów o współczesnym świecie, pogłębić zdolności rozumienia i definiowania zmiennej rzeczywistości, rozwijać zainteresowania, ale przede wszystkim kształcić umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w dalszej nauce, życiu społecznym i przyszłym życiu zawodowym. Program edukacji medialnej ma za zadanie przybliżyć młodzieży historię mediów na świecie, pozwala poznać i zrozumieć pracę dziennikarza. Dzięki tym zajęciom młodzież udoskonali umiejętność tworzenia własnych artykułów. Będzie mogła swobodnie przekazywać informacje, pogłębiać swoją wiedzę z zakresu języka polskiego, rozszerzać i wzbogacać swoje słownictwo.

Ideą powstania klasy o profilu dziennikarskim jest zapoznanie uczniów z tajnikami warsztatu dziennikarskiego oraz zdobycie przez nich podstawowych umiejętności w zakresie redagowania tekstów prasowych, radiowych i telewizyjnych oraz wykształcenie pożądanych postaw, takich jak: tolerancja, poszanowanie godności i tradycji. Równolegle uczeń ma możliwość zdobywania innych kluczowych dla jego rozwoju umiejętności, zwłaszcza umiejętności docierania do informacji, gromadzenia ich, porządkowania, przetwarzania, a także syntetyzowania wiedzy. Realizacji programu przyświeca również cel wyjaśnienia uczniowi mechanizmów rządzących mass mediami, a także nauczenie go świadomego i krytycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, społecznym i gospodarczym.

Zagadnienia przewidziane w programie nauczania na zajęciach z EM

Klasa I

1. Podstawy komunikowania się.
2. Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji (od książki do przekazów internetowych); najnowsze techniki informacyjne i ich dostępność.
3. Współczesne sposoby porozumiewania się na tle rozwoju cywilizacji.
4. Globalizacja życia. Cywilizacja informacyjna i kulturalna mediów. Media we współczesnym świecie. Pojęcie czwartej władzy. 4. Historia mediów (książki, prasy, radia, telewizji i Internetu).
5. Media publiczne i prywatne - zadania i interesy. Rynkowość mediów i ich społeczne skutki.
6. Polski system medialny - dzienniki, czasopisma, telewizja publiczna i komercyjna, radiofonia publiczna i komercyjna, agencje prasowe.
7. Wpływ mediów na różne aspekty życia. Zagrożenia dla psychicznego i moralnego rozwoju człowieka płynące z mediów. Różne formy uzależnień medialnych.
8. Podstawowe pojęcia oraz problemy dotyczące rodzajów i gatunków dziennikarskich.
9. Warsztat pracy dziennikarza (prasowego, radiowego, telewizyjnego) – zasób podstawowego słownictwa zawodowego, pozyskiwanie informacji.
10. Gatunki informacyjne. Informacja dziennikarska. Wpływ wartościowania na zawartość informacyjną komunikatu prasowego. Rzetelna informacja.
11. Analiza porównawcza wybranej informacji zaczerpniętej z różnych źródeł (z prasy, audycji telewizyjnych lub radiowych). Kryteria wskazujące na rzetelność i obiektywizm tej informacji.

Klasa II

1. Język jako narzędzie komunikacji – skuteczne zastosowanie właściwych środków językowych w ramach poszczególnych gatunków dziennikarskich.
2. Gatunki publicystyczne.
3. Gatunki pograniczne.
4. Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej.
5. Warsztat pracy dziennikarza – techniki drukarskie (rodzaje czcionek, układy graficzne czasopism i dzienników, fotografia).
6. Język reklamy. Reklama w mediach. Reklama - praca metodą projektu - folder reklamowy szkoły.

Klasa III

1. Zagraniczne systemy medialne (Wielka Brytania, USA, Francja, Niemcy, Rosja).
2. Prawo prasowe. Wybór międzynarodowych i polskich przepisów prawa dotyczących mediów.
3. Retoryka i erystyka – mówienie i przekonywanie (dobór odpowiednich środków stylistycznych) .
4. Sztuka negocjacji.
5. Podstawy komunikacji niewerbalnej. Autoprezentacja.
6. Podstawowe zagadnienia public relations. Kampania public relations szkoły – praca metodą projektu.

Nasza twórczość dziennikarska:



Warto wiedzieć:

Przekaż 1,5 % podatku dla VIII LOS :)

 

 

czytaj wiecej

Oferta edukacyjna 2024/2025

czytaj wiecej

Trzymaj forme z 8 LOS

czytaj wiecej
Wszelkie prawa zastrzeżone przez VIII Liceum Ogólnokształcące Samorządowe
Projekt i realizacja: logo media Media Essence / mediaessence.pl

Ta strona używa pliki cookies (ciasteczka). W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki internetowej znajdziesz tutaj.