Dzień Bezpiecznego Internetu 2016
Społeczność VIII LO Samorządowego włączyła się w ogólnopolskie obchody Dnia Bezpiecznego Internetu i zorganizowała lokalną inicjatywę.
Hasło tegorocznych obchodów DBI „Lepszy internet zależy od Ciebie!" Zwraca uwagę na to, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w Sieci i w jaki sposób z niej korzysta.
Podczas Tygodnia Bezpiecznego Internetu na terenie szkoły została przeprowadzona akcja informacyjno-edukacyjna promująca bezpieczeństwo w sieci. Akcję rozpoczęto od działań informacyjnych: rozwieszono na terenie szkoły plakaty promujące akcję, wykonano gazetkę na temat zasad bezpieczeństwa w Sieci, oraz umieszczono w ICIM informacje o sposobie reagowania na niepokojące materiały w Sieci.
09 lutego uczniowie klas I a wzięli udział w programie edukacyjnym dla szkół ponadgimnazjalnych opracowanym przez Fundację Dzieci Niczyje i Microsoft. Warsztaty prowadzono według scenariusza "Seksting", podejmującego tematykę rejestrowania i przesyłania osobistych wiadomości o charakterze seksualnym. Głównym elementem zajęć była projekcja filmu fabularnego „Na zawsze. W filmie ukazano dwie historie „Historie Mateusza” i „Historię Julki” związane z przesyłaniem wiadomości i obrazów o charakterze seksualnym. Przeprowadzono rozmowę na temat filmu. Uczestnicy dowiedzieli się, jak dokonywać odpowiedzialnych wyborów oraz gdzie można szukać pomocy w trudnych sytuacjach.
W kolejnej części spotkania przedstawiono problem nadużywania Internetu przez dzieci i młodzież, zaprezentowano prezentację wideo. Poruszono również temat hejtu i mowy nienawiści, w celu uwrażliwienie młodych ludzi na problem obrażania w Internecie. Zaprezentowano metody radzenia sobie z internetowym hejtem.
Następnie zaproponowano ćwiczenie „Moja doba na zegarze”, mające na celu uświadomić uczniom, ile miejsca Internet zajmuje w ich życiu. Zadanie polegało na wypełnieniu tarczy zegara. Ile czasu w ciągu doby poświęcają na poszczególne czynność( posiłki, czas spędzony w szkole, dojazd do i ze szkoły, korzystanie z komputera, odrabianie lekcji, spotkania z przyjaciółmi, hobby, zajęcia pozaszkolne, sen i które z nich wiążą się z używaniem Internetu. Zajęcia stanowiły okazję do autorefleksji na temat czasu spędzanego w Internecie i jego wpływu na pozostałe codzienne czynności.
Na zakończenie zajęć uczestników poproszono o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej. W ankiecie wzięło udział 22 uczniów. Z uzyskanych danych wynika, że zajęcia bardzo się podobały 81% badanych, trochę 10 %, zajęcia nie podobały się tylko 2 ankietowanym. Na pytanie czy dowiedziałeś/-as się czegoś nowego, 33% badanych odpowiedziało, że tak, natomiast 31% odpowiedziało, że trochę, natomiast 36%, że nie dowiedziało się czegoś nowego. Ostatnie pytanie ankiety dotyczyło czy w przyszłości będziesz przywiązywał/a większą uwagę do tego, ile czasu spędzasz w sieci? 78% badanych odpowiedziało tak, 13%, że tylko trochę, 9% uczniów poinformowało, że nie będzie w przyszłości przywiązywał/a większą uwagę do tego, ile czasu spędzasz w sieci.
Wyniki ankiety pozwoliły autorom programu i nam prowadzącym warsztaty p. I. Tutak i p. M. Kołodziej na uzyskanie informacji zwrotnej dotyczącej atrakcyjności i skuteczności prowadzonej akcji DBI.
Prowadzona akcja informacyjno-edukacyjna miała na celu zachęcić młodzież do zastanowienia się, czy świat wirtualny nie zdominował ich życia i czy nie warto zmienić proporcji tak, by czerpać również z uroków świata poza siecią.
Opracowała p.Iwona Tutak
Ta strona używa pliki cookies (ciasteczka). W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki internetowej znajdziesz tutaj.